fredag 23 maj 2008

Hamam besök








Nu har jag en äkta Hamam upplevelse i baggaget, och det var mycket behagligare än jag vågat tro. Värme, lavendel, ånga, vatten och sammetslena, varma marmorplattor var precis vad en trött kropp behöver.

Med min Pestemal* omkring mig stegade jag tappert in i ångbastun där jag inväntade Ulrica som skulle ta hand om mig. Efter 10 minuter i bastun var det dags att inta det helt marmortäckta rummet där själva tvagningen skulle ske. Jag måste nog medge att jag var lite orolig för att det inte skulle bli helt behagligt. Nervöst funderade jag på om det var nu jag skulle få känna på hur det är att bli skinnflådd…men så fel jag hade.

Liggandes på den varma marmorbänken sköljdes jag gång på gång med varmt vatten och skrubbades med en vante över hela kroppen. Raskt tempo men ändå gediget arbete. Därefter kom det bästa; hela kroppen sveptes in i ett ljuvligt täcke av lavendelskum och hela kroppen tvagades med ett knyte av fibrer från dadelträdet. Varje tå, varje liten vrå, ja till och med öronsnibbarna gnuggades rena. Hela proceduren avslutades med hårbottenmassage och mera vatten… hink efter hink sköljs över mig och plötsligt, innan jag hinner reagera varnar Ulrica om kallt vatten….och svalt vatten sköljs över mig, det piggade upp och det väckte liv i varje cell!

Efter behandlingen kröp jag upp i en soffa i relaxrummet. Kroppen var alldeles varm och sinnet skönt avslappnat. Apelsin te och en salig blandning av nötter, tillsammans med alldeles bedårande utsikt över ett glittrande skärgårdshav fick mig att må så bra. Vilken start på dagen! Här kommer jag att bli stammis eller så får jag bygga mitt eget Hamam, men var ska jag hitta någon som skrubbar, tvålar och trixar så bra som Ulrica?


Ulrica jobbar på Nordic Blue Hotel & Blue Hamam Wellness Center, Elfviks udde på Lidingö. Hotellet är ett konferenshotell, men tar även emot privatgäster.
www.nordicbluehotel.se

*Tunn ”bomulls-sarong”
Bild 1: Tvagningsrummet och själva marmorbänken som man blir ligger på
Bild 2: Dadelträdsfibrer som används för att tvaga kroppen tillsammans med lavendeltvål
Bild 3: Här fylls hinkarna hela tiden med varmt (och kallt!) vatten
Biild 4: Pestemal har du runt dig och badkläder under så länge du vistas på själva Hamamet, Pestemal är din "Huvudkudde" under själva tvagningen