lördag 3 maj 2008

"Fakir light?"

En spikmatta att lägga din trötta rygg på, kan få dig att sova bättre och minska stress och smärta, men det måste väl finnas ett mindre plågsamt sätt att åtgärda sitt välbefinnande, eller?

Shaktimattan, med sina 6000 geometriskt placerade akupressurpiggar behandlar akupressurpunkter och nerver utmed ryggraden. Genom att ligga på mattan löses alla sorters spänningar upp och endorfiner (kroppens lycko- och må bra hormon) frigörs. Liggande på ”spikmattan-light” försetts du i meditativ djupavslappning. Du kan använda mattan dagligen och det rekommenderas att du ligger upp till 40 minuter per gång, när du är van med mattan.

De 6000 piggarna stimulerar kroppens känselkroppar. Impulserna sänds via ryggmärgen upp till hjärnan. Där frisätts endorfiner samt en mängd olika signalsubstanser och hormoner. Det ger avslappning till nervsystem och muskler. Blodcirkulationen ökar cellandningen, blodkropparna transporterar bort slaggprodukter från kroppen och ger ökad syreupptagning. Muskelspänningar löses upp och blodtrycket sänks*.

Jag fick höra talas om detta fenomen av min kära vän M, som varje gång vi ses har nåt inspirerande och värdefullt att dela med sig av. Eftersom jag själv ännu inte hunnit prova denna fakir-light upplevelse bad jag M skriva ner hur hon kände efter att hon vågade utmana piggarna. Hur gick det M?

”Jag lade mig på mattan med en tröja först, för att testa piggarna och om det skulle göra ont genom tröjan. Jag kände piggarna men det gjorde inte ont. Min första tanke var att så här skulle jag kunna ligga hur länge som helst. Jag bestämde mig för att pröva utan tröjan och det kan jag lova att det kändes. Första känslan av att lägga sig på mattan är att det sticker till i huden och jag tyckte det gav en stark nål smärta, men det lade sig ganska fort när piggarna lagt sig i huden. Det gäller att mattan ligger på något mjukt och inte på ett hårt golv för då gör det nog lite ondare.
Första gången testade jag i 10 minuter och det räckte för mig. Man ska öka tiden i omgångar. Det gick an i den nedre delen av ryggen men det var lite svårare på övre delen av ryggen. Jag kände av mattans piggar väldigt mycket kring skulderbladen. Här får man chansen att verkligen testa sin smärttröskel.
När jag legat några minuter så kände jag att det pulserade i kroppen. Det pulserade i fotsulorna och sedan kände jag en värme som spred sig i hela kroppen.
Efteråt kände jag att jag inte var lika spänd i ryggen, det kändes mjukare och ryggen gjorde inte lika ont. Jag sov väldigt bra efter behandlingen och drömde en hel del.
Nästa dag så hade jag ett härligt energiflöde, glädje och upplevde styrka och kraft. Jag tror på denhär produkten och att den kan göra en hel del och speciellt lösa upp det onda…Ja, det gör ju så ont att ligga på mattan så man blir tvungen att tänka på något annat än det onda i ryggen. Det är värt att pröva och investera i en egen akupressurbehandling som man kan ha hemma!”

Nyfiken? Jag är i alla fall nyfiken på att utmana tanken att ligga på 6000 piggar som sjunker in i huden, och att det dessutom kan upplevas mycket behagligt, i alla fall efteråt… Tack M för inspirationen!

* Källa: www.shaktimattan.se, Shaktimattan kostar 590:- , finns att beställa på nämnda website.


Shakti betyder betyder energi, kraft, kreativitet, och medkänsla