fredag 30 maj 2008

Björk & Berries

Blundar jag, och andas in doften så förflyttas jag genast tillbaka till barndomens lyckliga dagar. Det doftar solig sommar, det doftar söta smultron som träs på höstrån. Det doftar varma sommardagar vid höladans solsida, på ängen i Lepplax.

Fast egentligen står jag på varuhuset NKs kosmetikavdelning i Stockholm. Det är förvisso strålande solsken och varmt, men det är långt till närmsta hölada och smultrongömma.
Men jag står håller i en oemotståndligt söt, gammaldags ask från Björk & Berries och i den gömmer sig en rosa tvål som är gjord på smultron extrakt! Och det är just denhär tvålen som blixtsnabbt får mig på en nostalgitripp tillbaka till barndomen. Doften i tvålen, som för övrigt är helt baserad på naturliga ingredienser, kommer från smultron som plockats i Gävletrakten.

Äntligen ett svenskt kosmetikföretag som tar till vara på allt fantastiskt som finns i våra skogar och skapar hudvård baserad på lingon, blåbär, smultron eller björk. Vad sägs om badsalt gjord på kombinationen lingon och ros eller äpple och björk?

Förutom på NK i Stockholm kan du shoppa dessa innovativa produkter på http://www.bjorkandberries.com/

Produkter så svenska som de bara kan bli; Ett presenttips om du kanske ska hälsa på vänner utomlands!
Smultron tvål ca pris 90:-, NK Stockholm.