tisdag 1 april 2008

WATSU®


Obegripliga ord, del 3:

WATSU (“WATer-shiaTSU”) är en kraftfull behandlingsteknik som utförs i kroppstempererat vatten, där massage kombineras med muskelstretching och shiatsu (japansk massageteknik som påminner om akupressur).

WATSU är en behandling som än så länge är sällsynt på svenska spamenyer. Tekniken utvecklades på 1980-talet av Harold Dull, efter att denne studerat Zen Shiatsu i Japan. Dulls teori var att massagens effekt skulle bli kraftfullare om den utförs i varmt vatten, där de flesta av oss kan finna total avkoppling.

Den som får behandlingen hålls flytande genom att terapeuten håller upp kroppen, samtidigt som kroppen förs runt i vattnet i rytmiska, lugna rörelsemönster. Viktlösheten tar bort trycket på ryggrad och leder vilket gör att dessa kan behandlas på ett sätt som inte är möjligt på land. Watsu är bra för muskel och ledvärk, förbättrar sömnen (om behandlingen utförs regelbundet) och är mycket avslappnande och meditativt.

Jag har haft möjligheten att prova Watsu ett par gånger och det är en upplevelse. Jag upplevde det som att vaggas till sömn samtidigt som jag blir stretchad på ett mjukt sätt. Med öronproppar i öronen och öronen under vattnet kopplades jag bort från omvärlden. Efteråt kände jag mig väldigt avslappnad och lugn.

Om du får chansen att prova denhär ovanliga spabehandlingen så skulle jag rekommendera att boka fler än en behandling, eftersom det kan vara svårt att koppla av första gången. Det tar ett tag att lära sig slappna av, lita på att terapeuten håller upp en samt att vänja sig att vara så nära inpå terapeuten.

Jag har inte hittat WATSU i Sverige men vet du namnet på någon WATSU terapeut på nordiska breddgrader så maila mig gärna.

Salus per Aqua!
Foto: Maria Centoni