tisdag 22 april 2008

Hamam

Min finländska själ gör att bastu naturligtvis ligger mig väldigt nära om hjärtat. Bastu- och badkulturen är en stolthet i Finland. Men det finns fler länder som har en gedigen bad- och bastukultur, jag tänker då på den turkiska bad traditionen som utförs i ett Hamam.
Hamam härstammar från antikens Rom. Det handlar om värme, vatten och vattenånga ihop med en rituell och mycket noggrann tvagning.

Idag kan man besöka Hamam även på våra nordliga breddgrader, bl a på Nordic Blue Hotel på Lidingö, strax utanför Stockholm. Bland röda hus med vita knutar, stall och hästhagar gömmer sig ett äkta och exotiskt badhus.
Hamam mästare Ziya Gürsoy berättar för mig hur ett besök på deras Blue Hamam kan se ut:
Besöket börjar med ångbastu för att öppna porerna och förbereda huden, därefter träder man in i själva Hamamdelen, det sk Hararet, där det är ca 40-50 grader varmt. Här genomgår du en sk Paschabehandling som utförs av en professionell badmästare.
Behandlingen inleds med att hela kroppen skrubbas med en gethårshandske, liggandes på en marmorbänk, som även kallas navelsten. Vatten fylls i stora mässingsskålar och kroppen sköljs för att avlägsna döda hudceller som skrubbats loss. Därefter fortsätter badmästaren att tvåla och massera in hela kroppen med lavendeltvål. Kroppen täcks av skum och varje kroppsdel tvättas ren med dadelträdsfibrer. Avslutningsvis tvättas och masseras hår- och hårbotten. Efter en halvtimmes behandling väntar avsvalningsrummet; Sogukluk med kall dryck, nötter och frukt.

Badmästaren kan vara en kvinna eller en man, i Turkiet skrubbas män av manliga badmästare och kvinnor av och kvinnliga badmästare.
Enligt turkisk tradition besöker man Hamamet varannan vecka och enligt traditionen spenderar man uppemot tre timmar inne på ett Hamam.

Jag är väldigt nyfiken på att prova denna exotiska upplevelse! Om inte annat så blir det ett bra substitut som kan lindra min egen bastuabstinens.
Paschabehandlingen gör ju att blodcirkulationen ökar kraftigt och jag kan tänka mig att känslan är den samma i huden, som efter ett riktigt långt (finskt) bastubad, i en äkta vedeldad bastu. Där bastubadet kryddats med vår egen exotiska bastubehandling; Björkris! Och ett bastubad är inte fullbordat innan det avslutats med ett dopp i vårt ytterst svalt tempererade hav…

Avslutningsvis kan jag bara konstatera att Stockholm erbjuder ett varierat spautbud med exotiska upplevelser… Hamam på Lidingö, ThaiSPA på Östermalm eller Japanskt spa (Yasuragi) på Hasseludden…så visst finns det alternativ till traditionell bastu!
Bild: Hotel Kempinski, Bodrum Turkiet