torsdag 10 april 2008

Passioner

Jag har många passioner, flera av dem tar plats här i bloggen, så som Spa och hälsa.
Jag har också en stor passion för tidningar. Tjocka, tunga tidningar, ju glansigare framsida desto bättre. Jag älskar att bläddra i en helt oöppnad tidning. Tidningshögarna här hemma växer dag för dag, trots att jag sällan går tillbaka och läser gamla tidningar.

Mina tidningsstaplar känns nästan som möbler, fyllda av vackra bilder, minnen och historia. Jag kan inte skiljas från dem fast jag annars mer än gärna rensar i mitt hem.

En annan av mina passioner är bokhandlar. Jag kan gå i timmar i en bokhandel och strosa omkring, fingra på böcker, bläddra, läsa lite. Jag tappar tid och rum och det är en speciell stämning bland människorna som står försjunkna i böcker av allehanda slag. Det är lugnt och oftast en skön tystnad som gör att man snabbt förflyttar sig till andra världar tack vare böckerna.

Jag har tidigare nämnt Asiens bästa bokhandel; Kinokuniya som en favorit, men på hemmaplan har jag min favorit bokhandel högst uppe på Drottninggatsbacken i Stockholm. Här gömmer sig en riktig pärla; Vattumannen. En magisk bokhandel som har allt om hälsa, yoga, andlighet, astrologi, psykologi, men även småsaker som drömfångare, kristaller, allt i en salig blandning…

Letar du efter inspirationsböcker för kroppslig och själslig hälsa är det här bokhandeln för dig. De har ofta events och boksigneringar och den 29 april finns Agneta Sjödin på plats för att berätta om sitt författarskap i om lanseringen av hennes nya bok, En av de tolv.
Mitt boktips! Sjödins andra bok; En kvinnas resa, där en vandring på pilgrimsleden till Santiago de Compostela i Spanien utspelar sig, en både inre och yttre resa…

Har du inte möjlighet att besöka Vattumannen så kan du shoppa online bland deras enorma utbud. http://www.vattumannen.se/