torsdag 17 april 2008

Ashtanga Vinyasa Yoga

1996 gick jag på mitt allra första yogapass, ett traditionellt Hatha yogapass på Skandinavisk Yoga och Meditationsskola i Stockholm. Där, på de orangefärgade mattorna bekantade jag mig med katten, lejonet och solhälsningen och där började också en livslång resa i Yoga- världen.

Yoga betyder förening mellan kroppen och själen, och är ett stort begrepp. Det finns många olika yoga stilar och mycket som skiljer dem åt, trots att grunden och ursprunget är det samma. För ca 2000 år sedan tecknades yogafilosofin ner av Patanjali, enligt denne är definitionen av yoga följande: "Yoga är när ditt sinne inte längre är stört av tankens villfarelse". Yoga är alltså ett sinnestillsånd.

Jag tilltalas mycket av den fysiska biten inom yoga och har därmed upptäckt att jag föredrar den lite mer dynamiska och kraftfulla Ashtanga Vinyasa Yogan.
Det är en tuff, fysisk yoga där man under hela passet andas på ett medvetet och specifikt sätt, man arbetar förutom med yogaövningar även med blickfokusering och koncentration för att utveckla sin kroppskontroll, kontroll över sinnena och en medvetenhet om sitt inre. Ashtanga yoga är dock till 99 % fysiska yogaställningar, både stående och sittande.
Ordet Ashtanga Yoga betyder ”åtta delar till förening”.

Sri K. Pattabhi Jois är grundaren till Ashtanga Yoga, han är 93 år och instruerar fortfarande yoga i Mysore i Indien.
"Mysore" är också ett sätt att träna Ashtanga Yoga, det innebär att alla i klassen gör samma yogaserie men i mer eller mindre sin egen takt och efter egna förutsättningar. Varje individ går olika långt och läraren leder inte klassen, utan ger enbart individuella justeringar. Detta för att alla har olika förutsättningar, behov och skador att ta hänsyn till.

Yogafilosofin, namnen på alla asanas* på sanskrit och tron att man måste vara vig skrämmer många från att våga prova på yoga. Men bortse från den biten och fokusera enbart på det fysiska i yogan och din egen kropp och dina egna förutsättningar, för det är det som yoga handlar om; dig själv, din närvaro och din medvetenhet. Allt det där andra det kommer med tiden, om du så önskar…

Idag, 12 år senare upptäcker jag hela tiden nya saker på min yogaresa, och ju mer jag yogar desto mer inser jag hur lite jag kan och hur mycket det finns kvar att utforska. Jag har i alla fall upptäckt fördelarna med yoga och hur tacksam kroppen och sinnet är efter ett yogapass.

*yoga ställning
Källa: Atmayjoti
Bild: www.asthangafriends.4t.com