onsdag 30 april 2008

Varför eko?


Jag har haft en mer eller mindre frivillig ”data-detox”, och jag kan rekommendera en timeout från ”skärmen” ibland. Jag har fastat från informations- och nyhetsflödet, detoxat från allt som jag inte behöver veta eller ta reda på, men nu är jag tillbaka med ny energi!
Here we go again!

Jag har en förkärlek och ett stort intresse för det ekologiska tänkandet och det senaste året har jag valt ekologiskt och biodynamiskt odlat i allt högre utsträckning. Ju mer jag läser på om ämnet desto mer produkter byter jag ut på hemmafronten, det gäller inte bara livsmedel, utan också tvättmedel, hygienartiklar och hudvård.
Sakta men säkert blir mitt hem allt ”grönare”…för att:

- Ekologiskt odlat/producerat inte är täckt av giftiga kemiska bekämpningsmedel.
Ett icke ekologiskt odlat äpple har 20-30 olika gifter på skalet, även efter att du sköljt äpplet.

- Konventionellt odlade bananer besprutas, på ett år, med ca 50 kg bekämpningsmedel på en hektar odlingsmark. Det kan jämföras med potatis som i Sverige enbart besprutas med 4,5 kg bekämpningsmedel på motsvarande yta.

- Ekologiskt odlat innehåller 50 % mer vitaminer, mineraler, enzymer än traditionellt odlat.

- Genom att äta ekologiskt undviker du att få i dig genetiskt modifierad mat.

- Ekologiskt och KRAVmärkt kött är fritt från tillväxthormoner, antibiotika och mediciner mot parasiter. Boskap förses med mediciner vare sig de är sjuka eller inte.

- Ekologiskt SMAKAR så mycket bättre och mer, frukten är både saftigare, smakrikare och sötare. Allt detta gör att du får i dig mer frukt och grönt. Det är inte bara gott, du lever hälsosammare och förser din kropp med mer näringsämnen och vitaminer. Det smakar bättre för att de inte är preparerade med

Av naturliga skäl håller obesprutade frukter och grönsaker sämre, eftersom de inte är behandlade med vaxer och antimögelmedel. I min fruktskål står idag tre apelsiner (icke ekologiska), köpta för tre veckor sedan, men de ser fortfarande lika ut som vid köptillfället och jag kan inte påstå att de känns så lockande att ät upp dem.
Undrar hur länge de kan stå i fruktskålen som fina prydnader?

P.S Nyhet! Nu kan du handla ekologiska livsmedel (inte bara frukt- och grönt) på nätet, ett helt eko-varhus finns på http://www.ekodirekt.jetshop.se/ , och de leverar hem till dig!

Bild: Vår i Stockholm