torsdag 28 februari 2008

Time for Detox

Den alldeles för tidigt anlända våren har fått mig att inse att min kropp fortfarande är inställd på vinter och dvala. Allt går på sparlåga, både invärtes och utvärtes. Huden känns grå och livlös, hållningen har haft bättre dagar och inuti kroppen finns spår efter vinterns alla kaffekoppar, bullar, julgodis och annan tröst som jag gärna intagit för att pigga upp mig i vintermörkret. Det sorgliga är att effekten från detta varit ytterst temporär.

Det har med andra ord blivit dags att vårstäda, inte bara hemmet utan kroppen. Enligt den Ayurvediska traditionen bör man rena kroppen inför varje ny årstid, för att ge kroppen de bästa förutsättningar för att fungera optimalt.

Att rena och avgifta kroppen kan man göra på många sätt, jag har valt ett enkelt och skonsamt sätt. Under kommande tre veckor dricker jag en renande örtdryck*. Drycken innehåller bl a björk och älgört som underlättar utdrivningen av slaggprodukter och är vattendrivande. Kronärtskocka och maskros aktiverar levern och matsmältningssystemets renande effekter och kardborre samt stymorsviol renar huden. Drycken är förstärkt med Blåstång som fungerar som en katalysator och förstärker örternas renande effekt. Trots denna märkliga blandning så smakar det gott, man blandar 12ml av drycken med en liter vatten och dricker det under dagen.
Effekten brukar komma redan efter en vecka och man känner sig piggare, lättare i kroppen och hyn blir klarare.

Varför ska man behöva ”detoxa” kroppen, ska den inte klara av att rena sig själv kan man ju stilla undra. Faktum är att kroppen renar sig själv, men felaktig kost och livsstil kan göra att det ansamlas för mycket slaggämnen i kroppen, vilket i sin tur leder till att den egna förmågan att rena försämras och kroppen går ner i slow motion och vi känner oss trötta och orkeslösa.

Dags för helrenovering med andra ord- Time for Detox!

*Metho Draine, finns på hälsokost, ca pris 244:-