fredag 8 februari 2008

Soul Food


Varför envisas vi människor med att äta mat som inte är bra för våra kroppar, än mindre för våra själar? Vi tankar bilen med bästa bränslet, men vad tankar vi kroppen med?

Bra mat ger energi, den gör att jag känner mig pigg och alert efter en måltid, den smakar gott och är fylld med näringsämnen som gör att kroppen fungerar som den ska. Jag tänker på frukt, grönt, fullkornsbröd och alla spännande gryn som finns i dag. (Gryn ja, inte visste jag vad Quinoa, Bulgur eller Matvete var för bara ett par år sedan, men tänk vad de berikat menyerna…)

På vilket sätt kan mat vara bra för själen? För mig är det mat som känns bra att äta, men ur ett mer etiskt perspektiv. Det är något som är bra både för mig, för den som odlat maten och bra för miljön. KRAV märkt mat innebär ekologiskt producerad mat, d v s växtodling sker utan konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel. KRAV-märkt mat får växa och mogna på egna villkor, inte stressas fram. Det är mat som är utan syntetiska smakämnen, sötningsmedel eller härdade fetter*.

Idag kan man också finna KRAV certifierade restauranger, vilket innebär att minst 70% av det som serveras på din tallrik är KRAV odlat.

På senaste året har företag som Årstiderna och Ekolådan haft stor tillväxt, deras innovativa affärsidé går ut på att man prenumererar på ekologiskt odlad frukt och grönsaker. Det levereras hem till din dörr så ofta som du vill.
Jag har själv en stående prenumeration, men mitt lilla dilemma är hur jag ska hinna äta upp alla morötter innan nästa sändning anländer. Just vinterns lådor innehöll kanske en aning för många kilon av dessa orange-gula rötter. Att prenumerera på en grönsakslåda är perfekt för mig som lätt annars fastnar i ”isbergssallads-, tomat och gurkträsket”.

När man handlar ekologiskt så är det värt att titta en gång extra efter ursprungsland, och försöka handla närodlat. Att handla ekologiska apelsiner från Brasilien eller tomater från Spanien är inte särskilt snällt för ekosystemet och miljön, med tanke på flygtransporten.

Sammanfattningsvis kan man säga att äta ekologisk mat, är mat för själen; den är näringsrik, inte fylld med besprutningsmedel och dessutom känns den bra i maggropen, bokstavligt talat.

Tips! Vid Odenplan i Stockholm har Itamae Soul Food nyligen öppnat i en ljus, fräsch lokal. Ett perfekt lunchställe för dig som vill äta en nyckelhålsmärkt måltid, på en KRAV certifierad restaurang. Jag kan varmt rekommendera salladsmenyn, där du själv väljer 1-4 olika sallader som läggs upp på din tallrik. Välj bland marinerade morötter, smakrik bulgursallad eller matiga pastasallader. Det känns både bra i magen och själen att äta här!