måndag 11 februari 2008

Skin Food

Super food innebär att man med hjälp av rätt kost ger sin kropp de allra bästa förutsättningarna för ett långt och hälsosamt liv. Nu har en ny bok kommit som heter ”Supermat – vägen till ett friskare liv”. Det intressanta med denhär boken är att den är skriven av en läkare och innehåller de senaste vetenskapliga rönen om matens läkande krafter och dessutom hur man kan äta sig till en bättre hud.

Bokens författare, Helena Nyblom säger i DN Söndag, 3 Februari 2008: ”Vi inom sjukvården arbetar för litet med hela människan och har ofta en bristande helhetssyn.” Hon fortsätter: ”Läkare är traditionalister och i vår utbildning har det ingått oerhört litet om kosten. Jag tror att många inte förstått att en del livsmedel har liknande effekter som läkemedel.”

Äntligen en representant från sjukvården som ser alternativa lösningar!

Vad ska vi äta då för att huden ska återfå sin lyster, stå emot åldrandet och kännas stark, smidig och frisk? Vi ska överösa kroppen med mat fylld av antioxidanter. Dessa finns att finna bl a i grönsaker med mycket färg, eftersom just växternas färgpigment har starka antioxidanta egenskaper Antioxidanter skyddar mot fria radikalers framfart, som annars bryter ner friska celler och gör att huden får sämre motståndskraft och åldras i förtid. (Fria radikaler orsakar en oxidationsprocess i våra celler)
Med andra ord innebär detta, att allt som ger svåra fläckar är då nyttigt, enligt Nyblom.
Det ska jag tänka på nästa gång min 5 månaders son sprutar ner mig med morotspure.

Följande ingredienser har jag infört i min veckomeny, alltför att ge det bästa till min hud.

Apelsin (färskpressad apelsinjuice varje morgon)
Rik på C-vitamin, som behövs för att hudens ska kunna producera kollagen (fibrer i huden som ger huden fasthet). Apelsin har också anti-inflammatoriska egenskaper. Bra för att motverka att hudens åldras i förtid.

Avokado (äter flera avokado i veckan, godast är de med lite pressad citron och örtsalt)
Rik på enkelomättat fett och kraftfulla antioxidanter, så som E-vitamin. Bra både för in- och utsidan av kroppen. Perfekt för att motverka vintertorr hud.

Blåbär (perfekt att göra smoothies på)
Rik på bl a C-vitamin. Blåbär är bland nyttigaste som finns tack vare starka antioxidant effekter. Bra för huden eftersom de stärker kollagenproduktionen, stärker också ögonen.
Färska bär är naturligtvis bäst, men det har visat sig att även om de är frysta bibehålls ca 70% av C-vitaminet.

Boken Supermat (159:-) är slutsåld på Bokus, men finns åter i lager vecka 8,
så imorgon är det jag som lägger in en beställning och väntar…



Foto: http://www.bokus.com/