måndag 4 februari 2008

Ahh...Yoga


Tänk dig en varm sommardag på en strand vid Medelhavet, det kryllar av människor på stranden, barn, vuxna, gamla människor och unga, alla klädda i färgstarka badkläder. Det skrattas, små barn skriker, vågorna slår in mot stranden, en motorbåt åker förbi. Intrycken är många, stranden liksom bubblar av liv, av energi.

Du lämnar bruset på stranden, går ut en bit i vattnet, känner ilningen av det svala vattnet mot smalbenen. Lätt framåtböjd tar du sats, ett djupt andetag och du bryter vattenlinjen, smidig som en delfin dyker du ner, glider genom vattnet och det blir….alldeles tyst, alldeles stilla, och du känner dig mer levande och mer alert än någonsin.
Precis så känns det i min kropp efter ett yoga pass, intryck och brus suddas bort, tankarna klingar av, kroppen fylls av stillhet och tystnad, samtidigt som den ändå känns levande.

Efter varje yoga pass, när jag ligger i den avslutande Savasana tackar min kropp mig och säger, varför var det så länge sen sist?

Tack Atmajyoti-yogacenter för inspirationen jag fick idag.