tisdag 10 juni 2008

Må bra


Jag har en ”Må bra vecka” bakom mig då jag befunnit mig i den lugnande Österbottniska atmosfären, omgiven av familj, bastu och sol, kryddat med oerhört duktiga människor inom hälsa.

Naprapat J placerade mina kotor där de egentligen ska vara, som han gjort mer eller mindre regelbundet sedan jag var 17 år. Plötsligt är rörligheten tillbaka mellan skulderbladen och jag tänker; såhär ska man ju må jämt!

Längst ut på Pirilövägen, i det sista, gråfärgade huset finns K. Jag cyklar dit, solen skiner och det är varmt. Det känns som en helt annan tid än då jag tog mig regelbundet till Ks hus en höst för ett par år sedan.


Jag känner så väl igen allt då jag öppnar ytterdörren; Lukten, atmosfären och så Ks varma blick, allt är som förr, fast bättre. Denhär gången ska K bara sticka mig för att boosta igång kroppen eller ”öppna upp lite kanaler” som jag bad henne om. Jag mår bra, men känner att kroppen stått still och jag behöver få igång energiflödet.

K är akupunktör* och visst svettas jag om händerna av viss nervositet då de första nålarna sätts in men det går bra. Under en timme ligger jag och försöker hålla ögonen öppna och titta på de ljusgröna väggarna men förgäves, jag pendlar mellan dröm- och vaken tillstånd, frossa och värme om vartannat. Det domnar och pirrar i kroppen och jag känner hur kroppen vaknar till liv. Nålarna arbetar och kroppen svarar…

När jag svänger ut med cykeln på Pirilövägen igen känner jag energin komma, jag är pigg samtidigt som jag är avslappnad och lugn. Att besöka K är som att komma hem till en klok gumma; Det är tryggt och man vet att det kommer att bli så bra, så bra….hur det än blir...

* Akupunktur är en del av TCM (Traditional Chinese Medicine), det är en terapi med vilken man reglerar störningar i kroppen genom att placera tunna nålar på speciella platser, s k akupunkturpunkter. Acus, betyder nål och punktur betyder instick/punktera.
TCM beskriver ett nätverk av så kallade meridianer som genomströmmas av livsenergi, Qi. Är man frisk så flyter Qi harmoniskt, men vid sjukdom uppstår blockering eller oregelbundenhet i flödet.Utefter meridianerna ligger akupunkturpunkter. Genom att stimulera dessa med nålar återskapas balans och patienten befrias från sjukdom.
Forskning har visat att akupunktur verkar via hormon-, nerv- och cirkulationssystem. Stimulans med nålar frigör kemiska transmittorsubstanser. Budskap når hjärnan via nervsystemets elektrokemiska kommunikation.Olika nivåer i centrala nervsystemet samverkar troligen i att skapa akupunkturens läkande kraft.



Källa: Akupunkturförbundet