tisdag 30 september 2008

Pampigt parfympalats a la apotek

Återigen har jag svettigt jagat fram på en av Florens gator, där ”husnumreringslogiken” förblir för mig en obesvarad gåta, men slutligen hittade jag den oväntat diskreta ingången till det jag letade efter.

Bakom den diskreta porten känns det som man kliver in i ett dolt palats, rum efter rum, eller snarare guldbeströdda salar med kristallkronor uppenbarar sig. Personalen smyger omkring, svartklädda och leende, besökarna är tystlåtna och viskar nästan.
Jag har hamnat på ett av Florens äldsta apotek, tillika ett av världens äldsta och än idag verksamma apotek!

Butiken som heter Officina Profumo-Farmaceutica di Santa Maria Novella är från 1612. Långt innan det här blev en butik tillverkade munkarna, som tillhörde Santa Maria Novella klosteret, tinkturer och preparat av de örter som odlades i klosterträdgården. Dessa tillverkades för eget bruk men så småningom började även munkarna förse övriga Florentinare med sina preparat och ett av Florens äldsta och än idag existerande apotek föddes.

Idag säljs ca 200 preparat här, alltifrån salvor, cremer, eteriska oljor, parfymer och örter, allt tillverkat enligt ursprungliga recept. ´

Visst kanske det idag är en aning ”turistigt”, men ett mer väldoftande museum får man leta efter. Är man dessutom en cremejunkie som jag är, ska man absolut ta sig en titt i detta, nästan sakrala parfymeri/apotek!

Officina Profumo-Farmaceutica di Santa Maria novella
Via della Scala 16