lördag 23 augusti 2008

Tankeverksamhet

Ett gammalt indiskt ordspråk säger

”Om du vill se hur dina tankar var igår,
se på din kropp idag.
Om du vill se hur din kropp kommer att vara imorgon
se på dina tankar idag.”

För många år sedan reflekterade jag aldrig över varför jag mådde som jag gjorde, trodde mer att det var en slump. Att slumpen, eller kanske oturen avgjorde att just jag drabbades av regelbunden migrän. Jag funderade aldrig över varför jag fick migränanfallen utan accepterade det mest.

När en läkare föreslog att jag skulle börja äta blodtryckssänkande medicin regelbundet för att förhindra anfallen reagerade jag. Ska en, för övrigt frisk 19-åring, utan blodtrycksproblem äta medicin för resten av livet, utan att egentligen veta var felet sitter? Istället började jag analysera min situation, se mönster i hur jag mådde, lät träning ta större plats i livet och jag började även med yoga för första gången.
Idag, mer än 10 år senare får jag högst ett anfall vart annat år, ofta i samband med att jag slappnar av efter en riktigt tuff period.

Idag ser jag att det inte är en slump att jag mår som jag mår. Jag kan känna direkta paralleller då jag ätit mat som inte passar min kroppstyp. Det kan handla om små nyanser, en molande känsla i magen eller t o m i lederna. Det handlar inte bara om hur jag äter, är jag orolig, stressad eller irriterad; Ja, det är som ett brev på posten, det sätter sig fysiskt i kroppen.

Ju mer jag yogar desto tydligare känner jag nyanserna i kroppen. I sommar har jag tränat yoga innan frukost, när kroppen är som stelast och mest trött. Aldrig tidigare har jag upptäckt så tydligt vad kroppen talar om för mig. Sömnbrist, dålig mat, sena kvällar har direkt satt käppar i hjulet. Morgonträningen har fått mig att bli ödmjukare för yogan och min kropp. Att yoga på morgonen har fått mig att inse att det inte handlar om prestation utan om att backa tillbaka och känna efter vad behöver min kropp idag och hur mår jag just nu.

Den bästa kompassen under yoga träningen är andningen, den talar precis om vad du kan göra här och nu, den talar också om vad du gjorde igår på det mentala planet…

Yoga är ett fantastiskt verktyg till att lära känna din egen kropp och själ och bli ödmjuk inför dig själv. Framförallt är den ett verktyg som hjälper dig att leva här och nu och inse att du, just nu, påverkar din morgondag.

Ingen annan kan påverka dina egna tankar så kraftfullt som du själv…

Önskar Dig bra tankar idag och därmed en fin morgondag.

/Maria


"They smile under their great flat noses, and half close their eyelids, with an indescribable air of senile feminity, looking like aged, discreetly cinning ladies." Pierre Loti (A pilgrimage to Angkor,1912)

Foto: Maria Nystedt, Bayon, Angkor Wat, Kambodja, Januari 2007