måndag 17 mars 2008

Shopping i Bangkok

Tre saker jag alltid tar med mig hem från Thailand:

1. Lemongrass –Citrongräs i alla former, framförallt som eterisk olja att ha i aromalampan där hemma. Det finns ingen doft som tar mig så snabbt tillbaka till spavärlden och Asien som just denna. Uppfriskande och energigivande samt antibakteriell, och perfekt för att hålla myggor på avstånd. Jag brukar också köpa med mig duschgelé, bodylotion och doftljus med denna doft från Harnn & Thann, ett thailändskt hudvårds- och spamärke. Men i år spar jag på baggagevikten eftersom denna butik finns numera i Stockholm; Sandkorn på Mäster Samuelsgatan.


2. Böcker och tidningar som jag inhandlar på Asiens bästa bokhandel; Kinokuniya. Här skulle jag kunna gå i timmar…i år fick jag klara av besöket på 15 minuter eftersom en 6 månaders kotte inte tycker det är lika kul att hänga i bokhandeln som sin mamma. Jag fick dock med mig bl a Paolo Coelhos nyaste bok; Brida och en ny bok om spa, resorts och retreats runt om i världen. Dessutom frossade jag i spa- och hälsotidningar som jag inte finner på hemmafronten.

3. Poy-Sian. En genial uppfinning i form av ett litet stift som innehåller menthol-, kamfer och eukalyptusolja. Den ena änden är tillför att sticka in i näsan och inhalera om man är riktigt täppt i näsan, dvs ett skonsammare alternativ till vanlig nässpray. Ur den andra änden droppar man ut oljeblandningen och applicerar t ex på kliande myggbett. Dessa stift finna på alla Seven- eleven butiker i Thailand, och i varje thailändares ficka.