onsdag 19 mars 2008

One night in Bangkok


Bangkok, änglarnas stad. Kanske inte det man tänker på vid första anblicken. Efter mitt första besök i Bangkok lovade jag mig själv att aldrig återvända. Förvisso var jag 16 år då jag avlade det löftet och i den åldern är man kanske inte så benägen att alltid hålla det man lovar. Faktum är att jag är glad att jag bröt det löftet, idag älskar jag Bangkok.

Det är en stad som väcker mycket känslor; den är ful, men mitt i allt det fula reser sig guldfärgade, osannolikt vackra tempel. Den är kaotisk, men samtidigt finner man lugna oaser som Lumpini park; grönt, stilla och människor som sakta, sakta gör sin morgon tai chi. Det finns skräp att shoppa i varje hörn, men mitt bland alla marknader finns de finaste kvalitetsrestaurangerna, butikerna och oräkneliga SPAn.
Har du 24 timmar att spendera i Bangkok, så se till att addera något av följande på din agenda:

Frukost: Hotel Metropolitans restaurang Glow serverar ekologisk hälsomat till frukost, lunch eller middag. Fräscht och nyttigt, och vägg i vägg med Como Shambala Spa.

Lunch: Hotel Sukothai’s chokladbuffé (bara på söndagar), choklad i alla dess former, men innan man hugger in på chokladen finns fantastiska snittar att avnjuta tillsammans med iste smaksatt med Lemongrass.

Middag: Sirocco, Bangkoks mest spektakulära bar, det känns som man är halvvägs till himlen när man står utomhus, högst uppe i State Tower och känner den ljumma brisen och ser utöver ett nattsvart Bangkok. Det får den mest skeptiska Bangkok besökare att häpna och inse att det ligger nåt i uttrycket ”The City of Angels”. (se bilden ovan)

Har du kort om tid och vill få tag i spa, hälsa och skönhetsprodukter så åk till Siam Paragons andra våning där du kan göra allt från tandblekning till massage till manikyr, utbudet är oändligt. I Q-house vid Lumpinipark finns en hel galleria bara med span, frisörer, gym, yoga… Och har du riktigt ont om tid, unna dig åtminstone en fotmassage, som erbjuds i varje kvarter. Bästa sättet att avsluta en shoppingdag!