tisdag 11 mars 2008

Lomi Lomi...

…skulle kanske kunna gå under kategorin obegripliga ord, i alla fall för mig. För att reda ut begreppet provade jag på denna behandling och jag förflyttades bokstavligen från Thailand till Hawaii. Det är en Hawaiiansk massage där terapeuten masserar hela kroppen med varm sötmandelolja till takten av Hawaiiansk folkmusik. Med andra ord klingade sång och uckulele i bakgrunden under hela massagen (inga lugna, klassiska toner eller delfinsång).

Behandlingen inleddes med en liten förvirring från min sida då terapeuten, klädd i sarong och ärmlös topp, hämtade mig. Av klädseln att döma trodde jag att hon också var en gäst eftersom alla terapeuter annars är vitklädda, men hon var klädd efter temat på behandlingen.
Väl på plats i lerbyggnaden (se inlägg ”Nedräkningen har börjat") började behandlingen med Reiki, dvs handpåläggning. Därefter började den intensiva massagen där terapeuten masserade hela kroppen samtidigt. Inte en del i taget som är det vanliga, utan långa strykningar med hela underarmarna, från topp till tå.

Ute började det skymma och grodorna i näckrosdammen utanför tog ton och föll in i uckulelesången. Efter 90 minuters knådning blev det tyst, förutom grodorna och den surrande fläkten i salan. En het kompress i ansiktet och avslutande reikistrykningar tog mig tillbaka till Pranburis stränder och jag vacklade ut från en minst sagt minnesvärd och annorlunda behandling.

Lomi-Lomi är en spirituell massage stil och en gammal healing konst, som berör både kroppen och själen. Jag kan varmt rekommendera den om du tröttnat på den vanliga klassiska massagen och letar efter en annorlunda upplevelse. Kanske dock inget att ge bort eller boka till ”nybörjar-spa” kompisen?