måndag 18 februari 2008

Vitaminbomb

När jag var liten räddades jag från eviga vinterförkylningar tack vare en knallorange, syrlig, nästan lite besk vätska som jag drack av mer eller mindre varje dag under den kalla, mörka årstiden. Det har blivit dags för mig att bege mig ut i handeln och leta rätt på havtornssaft och återuppta denhär vanan från barndomen. En riktig huskur från mina hemtrakter i Österbotten, Finland.

Ett enda, litet havtorns bär har lika mycket C-vitamin som en hel apelsin, dessutom innehåller det A- D- och E-vitamin, folsyra och är det enda bäret som faktiskt innehåller fleromättade fetter. Det här bäret är ett av världens nyttigaste tack vare mycket höga doser av vitaminer och antioxidanter, det stärker immunförsvaret, men är även bra mot hudproblem såsom eksem och acne.
Havtornssaft kan beställas bland annat via Weledas webshop. http://www.weleda.se/
Weleda har även hudvårdsprodukter (kroppsolja, bodylotion och hand- och fotcreme) med havtornsextrakt. Weleda tillverkar och distribuerar naturliga läkemedel och hudvårdsprodukter med ekologiskt odlade ingredienser, och med grunden i den antroposofiska filosofin.

Mycket friskhet önskar jag Dig!