söndag 17 februari 2008

Obegripliga ord

Skönhetsbranschen kryllar av mer eller mindre obegripliga ord, terminologin väcker både nyfikenhet, lockelse och förvirring. Vad är egentligen aminosyror, peptider eller epidermis? Med jämna mellanrum kommer bloggen att berikas med ordlistor för att reda ut vad som egentligen står bakom dessa ord, som ännu inte hittat till Svenska Akademins ordlista.

Obegripliga ord 1: Cosmeceuticals - ett trendord i branschen.
Cosmeceuticals är högteknologiska kosmetikprodukter, som rör sig i gränsen mellan hudvård och läkemedel, men de säljs ute i handeln och kräver inget utskrivet recept.
Dessa produkter brukar också kallar ”Doctor brands”, då de oftast är framtagna av hudläkare. Trenden med Cosmeceuticals började på 1980-talet i USA. Själva begreppet är en sammanslagning av orden cosmetics och pharmaceuticals. En del av produkterna har sitt ursprung i att forskare eller dermatologer (hudläkare) upptäckte positiva bieffekter hos läkemedel för hudsjukdomar. De tog då till vara på upptäckterna och började skapa hudvård med samma eller liknande ingredienser som i läkemedlet.
Produkterna har ofta höga koncentrationer av aktiva ämnen och bör användas efter angivna direktiv för att undvika biverkningar. Exempel på aktiva ämnen som används är t ex

A-vitamin, C-vitamin, AHA syror. Ingredienserna är effektiva bl a för att reducera synliga ålderstecken i huden eller läka ut acne.
Tyvärr finns ingen tydlig lagstiftning eller branschorganisation kring detta begrepp, vilket gör att vem som helst kan hävda att deras produkter är så kallade Dr Brands. Det är svårt att rekommendera ett märke eller en tillverkare, men en utgångspunkt är att alltid inhandla Cosmeceuticals hos utbildad personal (hudterapeuter eller dermatologer).

Några märken som räknas till sk Dr Brands: Md Formulations, Murad, Dr Brandt.

Md Formulations är ett märke som med jämna mellanrum tar plats i mitt badrumsskåp!