onsdag 24 september 2008

GROM

Italien är känt för sin makalöst goda glass och i varje kvarter finns en gelateria. Visst är glassen god hos de flesta, men det finns ställen som verkligen skiljer ur, och som du inte får missa om du besöker Florens.

Har du nånsin tänkt på vad glass egentligen består av? Har du tagit dig tid att tolka innehållsförteckningen på glassförpackningen? Kanske har du, som jag febrilt letat efter bas ingredienserna; grädde, ägg och socker, men knappt hittat dem bland alla E-beteckningar, färgämnen, konsistens- och konserveringsmedel. Efter att själv ha studerat innehållsförteckningen på en av våra vanligaste glassar insåg jag att glassreceptet inte riktigt är som förr, inte smaken heller…

Men, på GROM, i Florens är glassen precis som den en gång i tiden var. Gjord på 100 % naturliga ingredienser, inga färgämnen och inga konserveringsmedel, äggen är ekologiska. Enbart säsongens färska frukter används, därför ändrar GROMs glassmeny varje månad.
Och vilken skillnad det blir, det är riktiga hallon i sorbeten och gräddglassen smakar verkligen grädde. Och man mår som en prinsessa då man mumsar i sig smaker som Caramella al sale eller Cassata Siciliana.
Jag vet inte om det är tur (eller otur) för mig, att GROM ligger precis på min promenadväg från skolan.
GROM finner du på Via del Campanile mitt i stan.
Om du inte har vägarna förbi Florens så finns GROM även i Paris och New York. Se www.grom.it för adresser och mer info.
En annan glassfavorit är Gelateria Medici, på Via Della Statuto, en bit utanför stadskärnan, men väl värt omvägen. Trottoaren utanför glassbaren är varje kväll sprängfylld med glassätande italienare (och familjen Nystedt…)